Populariteit stijgt van crowdfunding in Vlaanderen

Er wordt steeds meer geïnvesteerd via crowdfunding. Dit blijkt uit een studie van FSMA over de vijf grootste crowdfundingplatformen die in België actief zijn. In het onderzoek werd gekeken naar de periode januari 2012 tot december 2017.

Tijdens deze periode werden er 273 campagnes gelanceerd, waarvan 232 succesvol werden gefinancierd. Ook blijkt uit het onderzoek dat er een strenge selectie geldt. Er zijn in totaal 17.389 projecten ingediend. De 273 gelanceerde campagnes leverden een totaalbedrag van € 40 miljoen op.

Fiscaal voordeel crowdfunding

Volgens de FSMA zullen de investeringen via crowdfunding verder groeien, onder meer door verschillende maatregelen. Dankzij ‘tax shelters’ voor startende ondernemingen en scale-ups behalen zij een fiscaal voordeel bij investeringen.

Binnen 13 dagen

Een crowdfundingcampagne wordt gemiddeld door 100 verschillende beleggers gesteund. Het gemiddelde bedrag per investeerder per campagne bedraagt € 2.871. Toch investeert bijna de helft € 500 of minder per project. Bij de meeste campagnes wordt het totale bedrag in 13 dagen of minder opgehaald.